Odwiedziny sklepu

Zarządzając sklepem przez pryzmat obsługi klienta warto mieć na uwadze wskaźniki, które pozwolą badać efektywność:

  • Współczynnik konwersji, czyli procent klientów placówki, którzy faktycznie dokonali zakupu (iloraz liczby wydanych paragonów do liczby odwiedzających).
  • Średnia wartość zakupu w ujęciu np. tygodniowym, miesięcznym.
  • Średnia wartość sztuki w ujęciu np. tygodniowym, miesięcznym.
  • Ilość sztuk na paragon w ujęciu np. tygodniowym, miesięcznym.

Sama idea liczenia ludzi nie jest nowa. W przeszłości nieraz widywaliśmy ludzi stojących z pstrykaczami podczas koncertów, różnych eventów lub nawet w muzeum. Dzięki wiedzy o „pojemności” budynku wiadomo było ile ludzi może jeszcze wejść, co umożliwiało uniknięcie przeludnienia.

Najnowszy trend w branży retail to analiza nie tylko samego ruchu, ale również innej ważnej rzeczy, takiej jak współczynnik konwersji. Rynek urządzeń liczących ludzi jest dziś bardzo zróżnicowany: proste urządzenia działające na zasadzie podczerwieni, termo-czujniki oraz zintegrowane systemy np. współpracujące z bramkami antykradzieżowymi. Część z nich jest stosunkowo prosta inne są bardziej zaawansowane i dzięki integracji z systemem finansowym potrafią liczyć współczynnik konwersji od razu, co ułatwia zarządzanie sklepem i wyciąganie wniosków od ręki.

Czy wiecie, że zarządzający galeriami handlowymi pracują ciężko każdego dnia nad osiągnięciem wskaźników wyższych niż 100%? Niektórzy pewnie w tym momencie zastanawiają się jak to możliwe. Jeden odwiedzający wchodząc do galerii dokonuje zazwyczaj więcej niż jednego zakupu w różnych sklepach na terenie centrum handlowego. Konwertuje tym samym wielokrotnie. Co więcej, osiągnięcie w galerii współczynnika konwersji na poziomie 100% nie znaczy, że każdy odwiedzający naszą galerię dokonał zakupu. Po prostu stosunek sumy odwiedzin do ilości wystawionych paragonów we wszystkich punktach handlowych wynosi 1:1. Część odwiedzających dokonało zapewne kilku zakupów, niektórzy nie kupili nic. Bazując na podstawowych danych, takich jak liczba odwiedzających sklep oraz danych ze sklepów odnośnie liczby paragonów nie jesteśmy w stanie stwierdzić  ilu ludzi odwiedzających daną galerię handlową dokonało przynajmniej jednego zakupu.

Tematyką z zakresu liczenia oraz badania zachowań klientów w sklepach tradycyjnych i efektywnym wykorzystaniu tych informacji zajmuje się blog Cleverpath. Na łamach bloga opisywane są również nowości technologiczne z branży oraz różne ciekawe pomysły na wykorzystanie tych danych.